16
Μαρ.
11

Destroyer – Kaputt (Merge, 2011)

Κάποιες φορές ξεκινάω τους δίσκους από το κομμάτι με τον τίτλο που με τραβάει περισσότερο. Και ένα Suicide Demo For Kara Walker αυτονόητα μου έκλεψε την προσοχή περισσότερο από μια Savage Night At The Opera. Μέσα στα 8 λεπτά και τα 6 δευτερόλεπτά του το είδα να ζωγραφίζεται αργά και απολαυστικά: μ’ ένα συνθεσάιζερ να φτιάχνει πρώτα τον ουρανό, μερικές λέξεις από κιθάρα κι άλλες, ομορφότερες από πλήκτρα πιάνου να τον χρωματίζουν κι ένα αλησμόνητο σαξόφωνο να φυσάει μακριά τα σύννεφα. Τι δυομισάλεπτη εισαγωγή! Μετά ρυθμός και φωνή, αργότερα μπιτ και δεύτερη φωνή (η συν-Βανκουβερίτισσα Sibel Thrasher) συνταξιδεύουν με τη μελωδία στους δικούς τους αιθέρες. Ήξερα πως δεν υπάρχει περίπτωση τα άλλα κομμάτια να είναι καλύτερα.

Ο υπερενεργητικός Dan Bejar στον….ένατό του δίσκο (χωρίς φυσικά να υπολογίζουμε εκείνους με τους New Pornographers και τους Swan Lake) αποκορυφώνει μια χρυσή στροφή στο γκλαμ που ξεκίνησε ήδη από το Thief του 2000. Τα δυο πρώτα τραγούδια είναι ενδεικτικότατα του τι είναι το Kaputt: τραγουδιών που άλλοτε θα ανήκαν σε ακουστική φολκ, μπολιάζονται με αέρινα σαξόφωνα, λαμπρά μπρούτζινα, ταξιδιάρικα σύνθια, ambient πινελιές, μαλακή τζαζ, λουσάτο easy listening, κινηματογραφική ατμόσφαιρα, σοφτ ροκ και ενίοτε την soul soprano φωνή της Thrasher.

Roxy Music και Gil Evans (που αναφέρουν όλοι στις κριτικές τους αλλά είναι απλούστατα τα ονόματα που ο …ίδιος ανέφερε ως επιρροές του στον δίσκο), Steely Dan, Al Stewart, Chuck Mangione, Style Council….γυροφέρνω ονόματα αλλά νομίζω πως χάνω την ουσία των πολλαπλών επιρροών εδώ. Το Savage Night at the Opera πάλι, κοιτάει πίσω στην εποχή που οι New Order έβγαιναν ξανά στην ζωή (γι’ αυτό και κάπως διαφωνώ με όσους βλέπουν αλλεπάλληλους καθρέφτες των 80ς – εδώ μιλάμε για τέλη των 80ς και πρώτο μισό των 90ς) αλλά τελικά στέκεται μόνο του ως άψογος euro-pop παιάνας. Τελικά αυτό μόνο: η ιδιαίτερη ιδιοσυγκρατική πνοή του Bejar, σαν ξανά νέου Bowie, και τραγούδια που γυαλίζουν από το γλάσο και τρεμοσβήνουν σαν φωτάκια εσπερινού δρόμου. Σ’ ετούτο τον μάταιο (ποπ) κόσμο αυτό το παιδί θα έπρεπε να είναι ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας!

Φυσικά όποτε μιλάμε για Destroyer οφείλουμε να ακούμε διαβάζοντας και να διαβάζουμε ακούγοντας τους στίχους. Ο ίδιος ο τίτλος αφορά το φερώνυμο βιβλίο του ιταλογερμανού Κούρτσιο Μαλαπάρτε που έγραψε την ιστορία του Μεγάλου Πολέμου απ’ την πλευρά των χαμένων. Η Kara Walker παραμένει μια ιδιαίτερη καλλιτέχνης των φυλετικών διακρίσεων, ενώ ένα αρχικό demo του κομματιού θύμισε στον Bejar τους …Suicide, εξού και ο οριστικός τίτλος ενός τραγουδιού για μια ακόμα βίαιη ιστορία του Σκληρού Νότου. Αλλά κάθε τραγούδι έχει την δική του ποιητική που είναι δύσκολο να αναφερθεί σε τρεις γραμμές. Και δεν είναι μόνο Ο Κόλπος των Χοίρων και το Τραγούδι για την Αμερική τα μόνα «πολιτικά» τραγούδια– και τα υπόλοιπα γλυκόπιοτα μελουργήματα εδώ μέσα στιχουργούν ανελέητα την αμερικάνικη παρακμή. Μα αυτά είναι τραγούδια για ρομάντζα ρε συ Dan! Αναρωτιέμαι: είμαστε έτοιμοι για μια τόσο λουστραρισμένη εκδοχή πολιτικού τραγουδιού; Γιατί όχι, σκέφτομαι από τη μία. Από την άλλη πάλι, η ίδια η κομψευόμενη φωταψία σε προδιαθέτει για άλλες, περισσότερο προσωπικά και ηδονικές χρήσεις.

Και τελικά … υπάρχει κάτι απατηλό εδώ, κάτι κομφορμιστικό και κακοφορμισμένο. Αυτό που μας ενθουσιάζει ως προερχόμενο από έναν πανέξυπνο, διαβασμένο κι αποδεδειγμένα υπερανήσυχο ικανό μουσικό δεκάδων ειδών, πιθανώς θα μας εξόργιζε αν το όνομα στην ταμπέλα ήταν διαφορετικό. Δεν θα μπορούσαν, για παράδειγμα, έναν τέτοιο δίσκο – έστω από μουσική άποψη – να τον έβγαζαν κάποιοι πανώριμοι Pet Shop Boys; Ακούστε το ομώνυμο και αποφανθείτε. Άλλωστε οι στιχουργικές αναφορές σε…Sounds, Smash Hits, Melody Maker και NME πιθανώς αποφάνθηκαν ήδη. Και ακόμα δεν αποφάσισα αν θα προτιμούσα να τον δω να τουρνεύει όπως κάνει με … οκταμελή ορχήστρα ή να τον ακούω στο lounge ενός ξενοδοχείο στο κέντρο της νύχτας.

Πρώτη δημοσίευση: εδώ. Παλαιότερος Destroyer: εκεί. Στην δεύτερη φωτογραφία η Kara Walker.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Μαρτίου 2011
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Φεβ.   Απρ. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 1.004.955 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: